SPB: Két éves minimum szintet ért el az infláció

A makropiacon jelenleg a leginkább hangsúlyos tényező az infláció alakulása. Emellett a másik legfontosabb kérdés, hogy tartható lesz-e a soft landing az USA részéről. Európát illetően jelenleg optimista a piac, ugyanakkor a korábban már említett versenyképességi és strukturális problémák mindenképpen megoldást igényelnek hosszú távon. A központi bankok kamatpolitikája továbbra is adatfüggő. Az olaj hordónkénti ára tovább csökkent, jelenleg a 76-os szinten mozog. Kiélezett a verseny az elektromos autók piacán, az innováció lehet a siker kulcsa – hangzott el az SPB online eseményén.

Az Eurozóna GDP teljesítménye szépen jön vissza, a várakozásnak megfelelően alakult. Az előző időszak 0,5 %-os értékéhez képest most 0,1%-os adatot kaptunk. Az infláció szintén a várt ütemben esik vissza. Az ECB továbbra is adatfüggő állásponton van a kamatcsökkentések tekintetében. A piac jelenleg optimista Európát illetően, a bizalom a soft landing irányába töretlen. Ennek hátterében a kedvező munkaerőpiaci állapot, a bérek növekedő tendenciája, a csökkenő infláció, valamint az energiaárak esése áll. Teljesítmény és kereslet oldalon azonban továbbra is vannak problémák.

Az Eurozóna ipari teljesítménye alulmúlta a várakozásokat, jelentős visszaesést láthatunk például az acél termelés tekintetében. A gépgyártási szektor viszont kedvezően jön vissza az indirekt kormányzati támogatásoknak köszönhetően. Ipari termelés oldalon a tavalyi 36 milliárdos deficitből át tudtunk fordulni egy 10 milliárdos pluszba az energiaárak esése révén. Ettől függetlenül a strukturális problémák egyelőre fennállnak.

Az Eurozóna CPI az elmúlt két év legalacsonyabb értékét érte el, ami elsősorban az energiaárak csökkenésének tudható be. Látványosan tér vissza az élelmiszerárak és a szolgáltatások inflációs szintje is. A core CPI szintén csökkenő tendenciát mutat, ide várhatóan később fog begyűrűzni az energiaárak esése.

Az USA CPI adatok jelentették a hét fénypontját. Az előrejelzések pontosak voltak, az előző időszak 3,7%-os értékéhez képest 3,2%-os adatot kaptunk, a várakozások 3,3%-ot jósoltak. Ezzel az elmúlt két év egyik legalacsonyabb inflációs szintjét értük el, amely egyre növeli annak a valószínűségét, hogy a FED részéről újabb kamatemelés nem várható.

core CPI a 4-4,1%-os szint környékén mozog. A FED az ECB-hez hasonlóan adatfüggő üzemmódban van, az esetleges kamatcsökkentésről akkor fognak kommunikálni, ha az esés markánsabbá válik. Az elmúlt hetekben 30%-ról 50%-ra növekedett az a piaci vélekedés, amely az első kamatcsökkentés időpontját 2024 májusára teszi.

Az USA Retail Sales adatot illetően erőteljes a visszaesés. A Q4 időszakra is hasonló tendencia várható a lakossági megtakarítások folyamatos csökkenése, valamint a munkaerőpiaci helyzet lassú változása miatt.

Az USA ipari termelése egyelőre nem kezdett el talpra állni, a szakszervezeti sztrájk jelentős mértékben, közel 10%-kal visszavetette az autó- és alkatrészgyártást. Az amerikai döntéshozók indirekt impulzusokkal igyekeznek élénkíteni a gazdaságot.

Az olajtartalékokat tekintve az előző hét 13 milliós többlete 3,5 millióra jött vissza, a hordónkénti ár negyedik hete esik, jelenleg 76-os szinten mozog. Az amerikai markáns olajkitermelés komoly ütemben tolja a piacot, mindemellett Kína és India fokozott mértékben növeli a fogyasztását. Fundamentális oldalról jelenleg ajánlott a vétel.

Az elektromos autók piacát érettnek tekinthetjük, amely szorosan összefonódott az akkumulátor gyártással. Ezeket a vállalatokat nem klasszikus autógyártóként, inkább innovátorként tekintik a befektetők, ennek tükrében érdemes nézni a fejlődési potenciált. A piacon rendkívül kiélezett a verseny, és azok lehetnek sikeresek, akikben vertikálisan megvan a potenciál, hogy versenyképesek tudjanak maradni ilyen kamatkörnyezetben és magas költségek mellett is. A legismertebb szereplő továbbra is a Tesla, amely egyértelműen szeretné fenntartani a piaci részarányát a kínai vetélytársakkal, köztük a BYD elektromos autógyártóval. A Tesla számára most nincs más megoldás, mint hogy mérsékelniük kell az árakat, amely által a profit margin csökken, így ez a stratégia egy szinten túl korlátokba ütközik. Hosszú távon elsősorban az innováció és a hozzáadott értékek tehetik sikeresebbé a vállalatot a legfőbb konkurenssel, Kínával szemben.

 

Előző bejegyzés
Következő bejegyzés