- 12. 07. 13:00 Kalapos Csaba, a SPB befektetési Zrt. vezető privátbankára Pénzügy | Stratégia
A koronavírus miatt bevezetett világméretű utazási korlátozások rendkívül nehéz helyzetbe hozták a globális légi közlekedési szektort, még a legnagyobb, állami hátszelű nemzeti légitársaságokat is.
Jó példa erre a német Lufthansa csoport, amely a pandémia európai berobbanása után igen gyorsan kezdte el égetni készpénztartalékait, elképesztő veszteségeket felhalmozva. Piaci körökben még a vállalat fizetésképtelenségének lehetősége is felmerült, részvényeinek és kötvényeinek árfolyama a mélybe zuhant.
A légitársaság 2015-ben kibocsátott, 2075-ben lejáró, 5,125 százalékos éves kamatozású kötvénye pár nap alatt elveszítette értékének 30 százalékát.
Mivel azonban Németország és Európa egyik legnagyobb forgalmú légitársaságáról van szó, hamar jött a segítség: a német állam – 20 plusz 5 százalékos tulajdonrészt szerezve a vállalatban – mintegy 9 milliárd eurós tőkeinjekciót biztosított a Lufthansának, stabilizálva a likviditását. A cég jelentős leépítésekbe kezdett, és a mintegy 800 gépből álló flottáját is csökkentette. Az állami szerepvállalás megnyugtatta a piacokat, és a cégcsoport csődkockázata is érdemben csökkent.
Bár a Lufthansa az utazási korlátozások miatt továbbra is veszteségesen működik, a papírjaival nagyot fordult a világ. A részvények szárnyalnak, és a kötvényének árfolyama is több mint 20 százalékkal emelkedett a nyári mélypontjához képest.
A kibocsátó februárban jó eséllyel visszahívhatja a teljes, félmilliárd euró értékű kötvényt, amelyhez bőven lenne elegendő tartaléka annak köszönhetően, hogy idén novemberben sikeresen dobott piacra 2 és 3 százalékos éves kamattal forgó kötvényeket, összesen 1,6 milliárd euróért. Az említett 500 millió euró értékű kötvénysorozat visszahívása további, akár 10 százalékot megközelítő emelkedést is hozhat az árfolyamában.