A Prémium Magyar Állampapír a befektetők nagy kedvencévé vált, mely jövőre még vaskos reálhozamot, 2025-re azonban már csak visszafogott profitot ígér, ez pedig visszaváltási hullámot indíthat el. A kibocsátó ugyan erre válaszul megteheti, hogy felemeli a visszavásárlás költségét, de a szakértő szerint sokkal jobb, ha inkább motiválja a kötvényeseket arra, hogy lejáratig tartsák a papírokat.
Egy adott kötvény kibocsátója azonban nem csupán a visszaváltás megnehezítésével, de bizonyos előnyök garantálásával is elérheti, hogy egy adott eszközt lejáratig tartsanak a befektetők. Ennek kapcsán megkerestük Kalapos Csabát, az SPB Befektetési Zrt. privátbanki igazgatóját, aki rámutatott: hazánkban sem idegenek ezek a megoldások, ugyanakkor elsősorban a versenyszféra alkalmazza őket, tehát a vállalati kötvényekre inkább jellemző az ösztönzők beépítése.
„Az egyik lehetőség a kibocsátók számára, hogy a kötvény visszahívási, átváltási vagy kamatfizetési paramétereivel ösztönözhetik a befektetőket – mint történt ez az OTP által garantált Opus-kötvénynél, amely a 2006-os kibocsátása után 2018-ig OTP-részvényekre volt átváltoztatható.” – fejtette ki Kalapos Csaba.